والدین عزیز
انجام کارهای خانه با همکاری اعضای خانواده یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای گذراندن اوقات فراغت تابستانی است. در کارهای خانه کودکتان را مشارکت دهید، مثلاً هنگام درست کردن کیک یا غذا، بگذارید کودکتان با راهنمایی شما کارهای راحت را انجام دهد.

والدین گرامی آیا می‌دانید:

اکثر اختراعات، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بشر در طول تاریخ، در زمان‌ها و ساعاتی اتفاق افتاده که فرد خلاق در شرایط فراغت بوده است، مانند قانون ارشمیدوس که با فریاد کشیدنهای یافتم، یافتم کشف شد یا صدها نمونهٔ دیگر که گواه این ادعاست. در ایام و ساعات رسمی انسان‌ها کمتر فکر می‌کنند. شاید این ادعا یکی از دلایلی است که کشورهای پیشرفته‌ای مانند ژاپن و کشورهای اسکاندیناوی ساعات رسمی برنامهٔ هفتگی را کاهش می‌دهند و به ساعات و اوقات فوق‌برنامه و فراغت اختصاص می‌دهند. بنابراین امروز که به لطف کرونا مدارس تعطیل و بچه ها در خانه و در کنار والدین هستند این فرصت را فراهم آورده است که از وقت فراغت استفاده بهینه شود و در جهت رشد و شکوفایی و بروز خلاقیت فرزندان استفاده کنیم.

 

#اوقات_فراغت، بستر زندگی آموزی:

خانواده‌ها در گذشته‌های دور و به‌طور سنتی به‌تنهایی مسؤلیت تعلیم و تربیت و آماده  نمودن فرزندان برای کسب مهارت‌های زندگیو ادامه دادن شغل  والدین را به عهده می‌گرفتند، اما به‌تدریج و با صنعتی شدن جوامع و با تقسیم کار، بخشی از این وظایف به  مدارس سپرده شد که ملاحظه می‌کنیم علیرغم مزایا و محاسنی که تمدن صنعتی ایجاد نمود، مشکلاتی مانند مشکل ارتباط عاطفی اعضای خانواده و ضعف مهارت‌های زندگی بروز پیدا کرد. امروزه شرایط شیوع بیماری کرونا فرصتی است تا با برنامه‌ریزی ریزی دقیق و هدفمند مهارت‌های زندگی را به بهترین وجه به فرزندانمان انتقال دهیم. اگر امکان فعالیت‌های ورزشی مانند شنا و....نیست، اما امکان مهارت‌هایی مانند آشپزی، خیاطی، شیرینی‌پزی و یا اموزش یک زبان خارجی، موسیقی، مطالعه و ... وجود دارد.